Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Jednoślady, auta czy seniorzy – co lub kto powoduje najwięcej wypadków w Warszawie?

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
27-06-2025
Ostatnia modyfikacja:
27-06-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Jednoślady, auta czy seniorzy – co lub kto powoduje najwięcej wypadków w Warszawie?
fot. C. Warś UM Warszawa
Więcej wypadków, mniej ofiar. Na warszawskich ulicach w 2024 roku zginęło najmniej osób w historii prowadzenia statystyk, ale raport ZDM pokazuje, że do bezpieczeństwa wciąż daleko. Piesi – zwłaszcza seniorzy – nadal są najbardziej zagrożeni, a liczba potrąceń rośnie. Do tego dochodzą ucieczki sprawców, konflikty z rowerzystami i niepokojący udział nowych form mobilności. Warszawa nie spoczywa na laurach, ale wciąż czekają na nią nowe wyzwania.

W 2024 roku na warszawskich ulicach doszło do 682 wypadków drogowych – to o 72 więcej niż rok wcześniej. Równocześnie zginęło w nich 26 osób, o trzy mniej niż w roku 2023. Jak podkreśla Zarząd Dróg Miejskich, to najniższa liczba ofiar śmiertelnych od początku lat 80., czyli od kiedy prowadzone są porównywalne statystyki. Taki wynik nie oznacza jednak pełnego sukcesu – wypadków było więcej, a znaczną część ofiar nadal stanowią piesi i seniorzy.

Według ZDM, liczba wypadków drogowych po pandemii utrzymuje się na wyraźnie niższym poziomie niż wcześniej. W latach 2010-2019 notowano nawet 1000 takich zdarzeń rocznie. Obecna średnia oscyluje wokół 700 – mimo że natężenie ruchu wróciło do poziomu sprzed lockdownów. Co ciekawe, dwumilionowa Warszawa wypada lepiej pod tym względem niż Kraków (931 wypadków) czy Łódź (860). Mapę wypadków w roku 2024 można zobaczyć TUTAJ.

Piesi wciąż najbardziej zagrożeni

Niezmiennie najbardziej narażoną grupą są piesi. W 2024 roku zginęło ich aż 15 – ponad połowa wszystkich ofiar śmiertelnych. Spośród 225 wypadków z ich udziałem, aż 60% spowodowali kierowcy, najczęściej nie udzielając pierwszeństwa. Reszta to błędy samych pieszych – wejście na czerwonym świetle, przechodzenie w niedozwolonym miejscu, czy wyjście zza pojazdu.

Zdecydowaną większość ofiar wśród pieszych stanowili seniorzy – aż 9 z 15. Jednocześnie nie zginęło ani jedno dziecko w wieku 0-14 lat, co potwierdza według ZDM pozytywny efekt prowadzonych przez miasto działań profilaktycznych. Osoby starsze, choć rzadko są sprawcami (tylko 8 wypadków), bardzo często padają ofiarami zdarzeń – 75 razy byli poszkodowani. Szczególnie niepokojące są przypadki, gdy seniorzy ginęli w zdarzeniach, które sami spowodowali łamiąc podstawowe przepisy.

Wbrew obiegowym przekonaniom, przejścia dla pieszych – nawet te wyposażone w sygnalizację – nie dają gwarancji bezpieczeństwa. Aż 50 spośród 119 wypadków na przejściach miało miejsce na zebrach z sygnalizacją świetlną. Jak można przeczytać na stronie ZDM, sygnalizacja to najmocniejsze dostępne narzędzie inżynieryjne, ale nie zadziała, jeśli uczestnicy ruchu ją ignorują. Warto dodać, że aż 27 wypadków z pieszymi zdarzyło się przy skręcie kierowcy na zielonym – 14 w lewo i 13 w prawo.

Czerwiec 2024 roku był natomiast trzecim w historii warszawskich pomiarów miesiącem bez ani jednej ofiary śmiertelnej. Statystyki pokazują też sezonowość: najwięcej wypadków przypada na ciepłe miesiące i wrzesień, gdy natężenie ruchu i obecność pieszych w przestrzeni publicznej są największe.

Nowi uczestnicy ruchu, nowe napięcia

Raport pokazuje też rosnącą rolę jednośladów – rowerów, e-hulajnóg, motorowerów i motocykli – w krajobrazie drogowym stolicy. Po raz pierwszy wypadki z ich udziałem (356) stanowiły ponad połowę wszystkich. Choć w większości nie byli oni sprawcami (tylko co trzeci przypadek), liczba takich zdarzeń rośnie, a konflikty z pieszymi są coraz bardziej widoczne.

W 2024 roku doszło do 23 potrąceń pieszych przez rowerzystów – niemal połowa z nich miała miejsce na chodnikach. Mimo że wypadki pieszy-rowerzysta są relatywnie rzadkie, aż 2/3 z nich to wina rowerzysty. Wśród miejsc najczęstszych kolizji: chodniki, przejścia dla pieszych, a także drogi rowerowe i wjazdy z posesji. Rowerzyści spowodowali 46 wypadków, kierowcy hulajnóg i użytkownicy UTO – 19.

Choć liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła, tylko jeden motocyklowy wypadek zakończył się śmiercią – to znacząca poprawa względem wcześniejszych lat, w których ta grupa odpowiadała za nawet 25% wszystkich ofiar.

Kierowcy najczęstszymi sprawcami – i najmniej poszkodowanymi

Najwięcej wypadków spowodowali kierowcy samochodów osobowych – 388 przypadków. W setkach wypadków, które spowodowali kierowcy, to inni płacili najwyższą cenę – spośród 453 poszkodowanych, tylko 29 stanowili sami sprawcy. Jak zauważa ZDM, to kolejny dowód na to, że osoby prowadzące auta rzadko same ponoszą konsekwencje kolizji, w których stanowią największe zagrożenie.

16 wypadków spowodowali kierujący pod wpływem alkoholu lub środków odurzających. Uderzający jest fakt, że aż 78 razy sprawcy zbiegli z miejsca zdarzenia – w tym 20 po potrąceniu pieszych. Najczęściej sprawcy to kierowcy aut osobowych, ale wśród uciekających znaleźli się też rowerzysta, kierowca autobusu miejskiego (tak!) i czterech użytkowników hulajnóg.

Młodzi kierowcy (do 25. roku życia) byli sprawcami 93 wypadków – o trzy więcej niż w 2023 roku. Wśród nich cztery osoby prowadziły pod wpływem alkoholu lub narkotyków. Typowe dla tej grupy są błędy: zbyt duża prędkość, nieustąpienie pierwszeństwa i kolizje przy skręcie.

Komunikacja miejska i przestrzeń wspólna

W ubiegłym roku doszło do 69 wypadków z udziałem pojazdów komunikacji miejskiej (spadek o 18%). Mimo tego, aż 6 osób zginęło, a 78 zostało rannych. Szczególnie niepokojący jest fakt, że 51 spośród poszkodowanych to seniorzy. Zdarza się, że pasażerowie odnajdują się po stronie ofiar mimo że bezpośrednia przyczyna tkwi w błędach innych kierowców – np. nagłe hamowanie autobusu po zajechaniu drogi.

Spośród 69 wypadków, 24 były winą kierujących pojazdami komunikacji miejskiej. W pozostałych przypadkach winę ponosili inni uczestnicy ruchu – piesi, kierowcy, rowerzyści. Odnotowano również 2 wypadki z udziałem autobusów innych niż ZTM.
Najtragiczniejszy pojedynczy wypadek 2024 roku miał miejsce na ul. Vogla – śmierć poniosły trzy osoby, gdy samochód osobowy z dużą prędkością uderzył w drzewo.

Nowe zagrożenia, stara odpowiedzialność

Raport ZDM za 2024 rok pokazuje skutki działań systemowych, takich jak modernizacje przejść dla pieszych czy reorganizacje ruchu. W najbliższych latach miasto przeznaczy 164 mln zł na dalszą poprawę infrastruktury dla pieszych – to krok w dobrym kierunku, bo dane pokazują, że najtragiczniejsze wypadki nadal dzieją się tam, gdzie zawodzi czujność lub wyobraźnia.

Z drugiej strony wyraźnie widać rosnące napięcia między pieszymi, kierowcami i użytkownikami nowych form mobilności. Wymaga to nie tylko inwestycji, ale też edukacji i skutecznego egzekwowania przepisów. Warszawa zmierza w stronę większego bezpieczeństwa – ale aby utrzymać ten trend, potrzebna będzie konsekwencja.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Warszawa: ZDM wydzieli torowisko na Stawkach. Bezpieczniej przy przystankach

Przestrzeń

Warszawa: ZDM wydzieli torowisko na Stawkach. Bezpieczniej przy przystankach

inf. pras. ZDM Warszawa 07 grudnia 2023

Warszawa. Nowa Krucza nie tak szybko

Przestrzeń

Warszawa. Nowa Krucza nie tak szybko

inf. pras. oprac. jr 12 sierpnia 2022

Warszawa: Zniknie teleport rowerowy w ul. Starzyńskiego

Komunikacja

Warszawa: Zniknie teleport rowerowy w ul. Starzyńskiego

inf. pras oprac. JM 12 sierpnia 2022

Warszawa. Pierwsze drzewa na Placu pięciu rogów

Przestrzeń

Warszawa. Pierwsze drzewa na Placu pięciu rogów

Łukasz Malinowski 15 grudnia 2021

Warszawa podwaja flotę pojazdów do e-kontroli płatnego parkowania

Prawo & Finanse

Zobacz również:

Warszawa: ZDM wydzieli torowisko na Stawkach. Bezpieczniej przy przystankach

Przestrzeń

Warszawa: ZDM wydzieli torowisko na Stawkach. Bezpieczniej przy przystankach

inf. pras. ZDM Warszawa 07 grudnia 2023

Warszawa. Nowa Krucza nie tak szybko

Przestrzeń

Warszawa. Nowa Krucza nie tak szybko

inf. pras. oprac. jr 12 sierpnia 2022

Warszawa: Zniknie teleport rowerowy w ul. Starzyńskiego

Komunikacja

Warszawa: Zniknie teleport rowerowy w ul. Starzyńskiego

inf. pras oprac. JM 12 sierpnia 2022

Warszawa. Pierwsze drzewa na Placu pięciu rogów

Przestrzeń

Warszawa. Pierwsze drzewa na Placu pięciu rogów

Łukasz Malinowski 15 grudnia 2021

Warszawa podwaja flotę pojazdów do e-kontroli płatnego parkowania

Prawo & Finanse

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij